image Strona poczÂątkowa       image Ecma 262       image balladyna_2       image chili600       image Zenczak 2       image Hobbit       

Podstrony

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

z pasją napisanej ksią\ce. Patrz wreszcie wnikliwą recenzję pióra Waltera
krucjat wspólnych, nie ma od dziś obywateli, są tylko wątłe i poniewierane
SchwarzÄ… (The Guardian, 11 lipca 1992).
jednostki ludzkie", które  gubią się w szale miałkich chceń" (The 19
Robert E. Lane, Why Riches don 't always bring Happiness, (w:) The
Temptation to Exist, s. 49). Nie mo\na owocu uczynić soczy-stszym; nie
Guardian z 9 sierpnia 1993.
wiadomo, czy sok pocieknie jutro; niech więc ka\dy stara się jak mo\e
^n
wycisnąć sok z owocu teraz, w tej chwili, i do ostatniej kropli. Takie
Friedrich Nietzsche, The Genealogy of Morals, New York 1956, ss.
poczucie niemocy zbiorowej i braku perspektywy, z jakiego nie-, uchronnie
160, 162 i 171.
rodzi się postawa  ka\dy dla siebie", opanowuje cywilizację do której, rzec
21
Friedrich Nietzsche, Twilight of the Idols, Harmondsworth 1968.
mo\na,  historia ju\ więcej nie nale\y".
 Nawet gdy moralista zwraca siÄ™ do czÅ‚owieka i powiada mu: »powi-
David E. Klemm, Two ways to Avoid Tragedy, (w:) Postmodernizm,
nieneÅ› tak to a tak postÄ…pić«", nie przestaje być Å›mieszny. CzÅ‚owiek jest
LiteraturÄ™ and the Future of Theology, New York 1993, s. 19.
zarówno w jego przyszłości jak i przeszłości drobiną losu, zawsze o jedno
12
Cornelius Castoriadis, Philosophy, Politics, Autonomy: Essays in Po-
prawo, o jedną konieczność wykraczającym poza wszystko, co jest i
litical Philosophy, Oxford 1991, ss. 196 i 197.
kiedykolwiek będzie" (s. 46).
11
1 22
Nietzschego analiza historii etyki nie jest rzecz jasna neutralna.
Two Ways of avoiding Tragedy, ss. 18 i 19. A
3
Nietzsche jest jawnie stronniczy: jego celem jest wskrzeszenie z ruin
Short History of Decay, ss. 4, 18 i 74.
87
WWW.FILOZOF.PL  Studencki Serwis Filozoficzny
pierwotnej, niepohamowanej pewności siebie, która pozwalała zbywać
krytykę jako nikczemny a wulgarny przejaw ressentiment. Do czytelników
Antychrysta zwraca się Nietzsche z następującym pouczeniem:  Trzeba się
wznieść ponad ludzkość - poprzez siłę, wyniosłość ducha, pogardę..." - i
oferuje im własną formułę moralności pozytywnej:  Co jest dobrem? -
wszystko co wzmaga poczucie siły, pragnienie mocy, moc samą. Co jest
złem? - wszystko co wynika ze słabości. Co jest szczęściem? - uczucie, \e
moc rośnie - \e opór został złamany" (The Anti-Christ, Harmonds-worth
1963, s. 114 i 115).
23
Joseph A. Schumpeter, Capitalism, Socialism and Democracy, Londyn
1976, ss. 129 i 130.
24
Por. Barrington Moore Jr., Injustice: The Social Basis of Obedience
and Revolt, Londyn, 1979.
25
Axel Honeth, Moral Consciousness and Class Domination: Some
Problems in the Anafysis of Hidden Morality, Praxis International, kwiecień
1992. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kskarol.keep.pl