Podstrony
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
na tym, co wewnÄ™trzne, siÅ‚a paÅ„stwa jest raczej jedynym oÅ‚tarzem, na którym obywatele rnogÄ… skÅ‚adać swojÄ… ofiarÄ™, to odnowa Rzeszy, która przestaÅ‚a istnieć jako paÅ„stwo, możliwa jest tylko wskutek zewnÄ™trznej przemocy, wskutek triumfu zdobywcy ¦- i nie wskutek uprzednio wdrożonej pokojowej reformy stosunków wewnÄ™trznych. Triumf dnniprn oczekiwanego zwvciezcv nie może bvć PRAWO ABSTRAKCYJNE I HOAD DLA REWOLUCJI Moment, w którym Hegel przyjÄ…Å‚ tÄ™ perspektywÄ™, rok 1806, sugeruje, że ów "poryw" ducha nastÄ…piÅ‚ dopiero w chwili zwyciÄ™stwa Napoleona nad EuropÄ…. Tak jednak nie jest. Tyle że dopiero wtedy, pod koniec okresu jenajskiego, Hegel wyksztaÅ‚ciÅ‚ w peÅ‚ni to stanowisko teoretyczne, z którego mógÅ‚ pojąć rezultat Rewolucji Francuskiej - wprowadzenie prawa abstrakcyjnego - jako wÅ‚aÅ›ciwÄ… innowacjÄ™ i przewrót. Już w okresie frankfurckim Hegel prowadziÅ‚ studia ekonomiczne i napisaÅ‚ - nie zachowany - komentarz do niemieckiego przekÅ‚adu Staatswirtschaft Steuarta. NastÄ™pnie w Jenie, jak o tym Å›wiadczy Das System der Sittlich-keit z 1802 r. i przede wszystkim wykÅ‚ady o filozofii ducha z lat 1803-1806, wypracowaÅ‚ sobie po raz pierwszy. w konfrontacji ze współczesnÄ… ekonomiÄ…, adekwatne pojÄ™cie nowożytnego spoÅ‚eczeÅ„stwa obywatelskiego. W kontekÅ›cie "systemu potrzeb" nowe znaczenie zyskuje też prawo abstrakcyjne. Do tej pory Hegel ujmowaÅ‚ prawo abstrakcyjne - tak samo jak pozytywność powszechnego ustawodawstwa i ograniczenia etyki Kantowskiej - jako produkt rozkÅ‚adu absolutnej etycznoÅ›ci. Już w czasach berneÅ„skich rozróżnienie miÄ™dzy greckÄ… religiÄ… fantastycznÄ… a pozytywnym chrzeÅ›cijaÅ„stwem pozwoliÅ‚o mu wywieść formalne obywatelskie prawo prywatne z faktu upadku polis i powstania rzymskiego cesarstwa uniwersalnego23. W jenajskiej rozprawie o naukowych ujÄ™ciach prawa naturalnego zródÅ‚em prawa formalnego jest znowu odmalowana w barwach Gibbona "utrata absolutnej etycznoÅ›ci": "Wraz z ogólnym życiem prywatnym i w sytuacji, gdy lud skÅ‚ada siÄ™ tylko ze stanu drugiego (mianowicie z rzemieÅ›lnikowi nnwstaia hpznnÅ›rednio formalne stosunki arawne. miaru sprawiedliwoÅ›ci obywatelskie prawo prywatne wnika niejako z zewnÄ…trz do nowożytnego spoÅ‚eczeÅ„stwa obywatelskiego, choć tylko jemu przecież zawdziÄ™cza swoje powstanie i istnienie. Ale istnienie wolnoÅ›ci wiąże Hegel zawsze z zasadami prawa abstrakcyjnego. Rewolucja Francuska stanowi cezurÄ™ w dziejach tylko dlatego, że rezultatem jej byÅ‚o urzeczywistnienie tych zasad. Hegel wita Napoleona w Jenie również i przede wszystkim jako patrona nowego kodeksu cywilnego. DziÄ™ki rewolucji i wielkiemu Bonapartemu jako egzekutorowi jej testamentu zasada rozumu w formie ustawowo zagwarantowanej wolnoÅ›ci wszystkich ludzi jako osób staÅ‚a siÄ™ rzeczywistoÅ›ciÄ…. Na tym opiera siÄ™ krytyka wirtemberskiego Landtagu: ..PoczÄ…tek Rewolucji Francuskiej należy traktować jako walkÄ™, którÄ… rozumne prawo paÅ„stwowe wszczyna z masÄ… pozytywnego prawa i przywilejów, które je dotychczas dÅ‚awiÅ‚y; w pertraktacjach wirtemberskich stanów widzimy tÄ™ samÄ… walkÄ™ tych zasad, tylko że zamieniono siÄ™ miejscami [...] W Wirtembergii proponowana przez króla konstytucja należaÅ‚a do dziedziny rozumnego prawa paÅ„stwowego; stany rzuciÅ‚y siÄ™ natomiast do obrony prawa pozytywnego i przywilejów; ba, okazywaÅ‚y przewrotnie, że czyniÄ… to w imiÄ™ ludu, choć przywileje te byÅ‚y sprzeczne z interesem ludu daleko bardziej jeszcze niż z interesem wÅ‚adcy." PASTSTWO SUBSTANCJALNE I STRACH PRZED REWOLUCJ UkÅ‚adajÄ…c w 1817 r. rozprawÄ™ o stanach krajowych Hegel pisarz polityczny zgodny jest po raz pierwszy i ostatni v: kwestii stosunku swej teorii do praktyki z Heglem logikiem i autorem Filozofii prawa, to jest z samowiedzÄ… stiÄ… "zniesienia" religii w filozofii, która po jego Å›mierci wskutek kontrowersji wÅ›ród uczniów zyskaÅ‚a tak doniosÅ‚e znaczenie polityczne. Hegel stawia filozofii zadanie usprawiedliwienia treÅ›ci religii, zwÅ‚aszcza chrzeÅ›cijaÅ„stwa, przed wyższÄ… instancjÄ… rozumu przez odebranie im formy wiary. W nurcie oÅ›wiecenia refleksja i tak' wdarÅ‚a siÄ™ do dziedziny religii: "MyÅ›l tak rozpoczÄ™ta nie może siÄ™ zatrzymać, prze naprzód, wyjaÅ‚awia duszÄ™, niebo i poznajÄ…cego ducha, a religijne treÅ›ci chroniÄ… siÄ™ w pojÄ™cie. Tu muszÄ… znalezć swe usprawiedliwienie [...]."a Otóż owo religijne poznanie, które zastÄ™puje wiarÄ™, z powodu swej filozoficznej natury nie może być upowszechnione. Hegel, cofajÄ…c siÄ™ poza intencjÄ™ oÅ›wiecenia, nigdy nie porzuciÅ‚ parmenidesowskiego przesÄ…du filozofii zachodniej, że do uczestnictwa w tym, co istnieje, dopuszczeni sÄ… tylko nieliczni. Dlatego prawda religii - z chwilÄ… gdy chroni siÄ™ w pojÄ™cie - musi opuÅ›cić wspólnotÄ™ wierzÄ…cych, by przenieść siÄ™ do wspólnoty filozofów i stracić powszechne uznanie. Jawny ateizm tak zwanych ludzi wyksztaÅ‚conych dotknie też ubogich, którzy dotychczas żyli w stanie naiwnej religijnoÅ›ci. Przeciwko temu upadkowi wiary nie wskóra nic nawet wÅ‚adza paÅ„stwowa. Skutków demito- logizacji nie da siÄ™ powstrzymać. WÅ‚aÅ›nie speÅ‚nienie siÄ™ czasów, których znakiem jest potrzeba usprawiedliwienia przez pojÄ™cie, zbiega siÄ™ z demoralizacjÄ… ludu: "Kiedy ubogim nie gÅ‚osi siÄ™ już Ewangelii, kiedy sól utraciÅ‚a swojÄ… mÄ…drość, a wszystkie Å›wiÄ™ta po cichu zlikwidowano, wówczas lud, dla którego przythimionegp rozumu prawda może być tylko w wyobrażeniu, nie potrafi już dopomóc porywom swego wnÄ™trza."29 Z naszego punktu widzenia warto zwrócić uwagÄ™ na stoicki spokój i opanowanie, z jakim Hegel antycypuje ów przyszÅ‚y rozwój wydarzeÅ„. ChÅ‚odno mówi o "faÅ‚szywym t.nnip" ttÅ„ri stoÅ›ci pozostajÄ…cej w tyle za zasadÄ…, która w dziejach Å›wiata zyskaÅ‚a już ważność - za Prusami. Ale skoro tak, to czemu Hegel nie mógÅ‚ uspokoić siÄ™ myÅ›lÄ…, którÄ… potrafiÅ‚ przecież tak dobrze ilustrować przykÅ‚adami z dziejów powszechnych: że duchowi trzeba wiele czasu, aby upowszechnić zasadÄ™, która w jakimÅ› miejscu zostaÅ‚a już wyartykuÅ‚owana i zobiektywizowana? Tymczasem Hegel - pruski nauczyciel akademicki w Berlinie - pisze politycznÄ… polemikÄ™ z projektem ustawy londyÅ„skiego rzÄ…du. Spokojny pesymizm Hegla, który -¦ jak w wykÅ‚adach z filozofii religii - w schyÅ‚ku epoki widzi jej speÅ‚nienie, ustÄ™puje miejsca peÅ‚nemu obaw pesymizmowi ostatniego pisma politycznego, ponieważ pojawia siÄ™ wÄ…tpliwość, czy aby Francja i Anglia nie sÄ… lepszymi od Prus reprezentantami rzeczywistoÅ›ci, przenikniÄ™tej do gÅ‚Ä™bi panujÄ…cÄ… zasadÄ… dziejów. Może HegeÅ‚ zdawaÅ‚ sobie już po trosze sprawÄ™ z tego, co w dziesięć lat potem Marks zarzuci Heglowskiej koncepcji prawa paÅ„stwowego: że owe polityczne stany spoÅ‚eczeÅ„stwa przedobywatelskiego, na których pozostaÅ‚oÅ›ciach Hegel wspiera autorytet swego paÅ„stwa, rozpadÅ‚y siÄ™ na stany "spoÅ‚eczne" - na klasy. Przypisywać im nadal funkcje poÅ›redniczenia miÄ™dzy paÅ„stwem i spoÅ‚eczeÅ„stwem byÅ‚oby bezsilnÄ… próbÄ… restauracji, staraniem, by "odrzucić czÅ‚owieka - po części w samej sferze politycznej ¦- w ograniczony krÄ…g jego sfery prywatnej"31. Heglowska krytyka rewolucji lipcowej i
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkskarol.keep.pl
|