Podstrony
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
z pasjÄ… napisanej ksiÄ…\ce. Patrz wreszcie wnikliwÄ… recenzjÄ™ pióra Waltera krucjat wspólnych, nie ma od dziÅ› obywateli, sÄ… tylko wÄ…tÅ‚e i poniewierane SchwarzÄ… (The Guardian, 11 lipca 1992). jednostki ludzkie", które gubiÄ… siÄ™ w szale miaÅ‚kich chceÅ„" (The 19 Robert E. Lane, Why Riches don 't always bring Happiness, (w:) The Temptation to Exist, s. 49). Nie mo\na owocu uczynić soczy-stszym; nie Guardian z 9 sierpnia 1993. wiadomo, czy sok pocieknie jutro; niech wiÄ™c ka\dy stara siÄ™ jak mo\e ^n wycisnąć sok z owocu teraz, w tej chwili, i do ostatniej kropli. Takie Friedrich Nietzsche, The Genealogy of Morals, New York 1956, ss. poczucie niemocy zbiorowej i braku perspektywy, z jakiego nie-, uchronnie 160, 162 i 171. rodzi siÄ™ postawa ka\dy dla siebie", opanowuje cywilizacjÄ™ do której, rzec 21 Friedrich Nietzsche, Twilight of the Idols, Harmondsworth 1968. mo\na, historia ju\ wiÄ™cej nie nale\y". Nawet gdy moralista zwraca siÄ™ do czÅ‚owieka i powiada mu: »powi- David E. Klemm, Two ways to Avoid Tragedy, (w:) Postmodernizm, nieneÅ› tak to a tak postÄ…pić«", nie przestaje być Å›mieszny. CzÅ‚owiek jest LiteraturÄ™ and the Future of Theology, New York 1993, s. 19. zarówno w jego przyszÅ‚oÅ›ci jak i przeszÅ‚oÅ›ci drobinÄ… losu, zawsze o jedno 12 Cornelius Castoriadis, Philosophy, Politics, Autonomy: Essays in Po- prawo, o jednÄ… konieczność wykraczajÄ…cym poza wszystko, co jest i litical Philosophy, Oxford 1991, ss. 196 i 197. kiedykolwiek bÄ™dzie" (s. 46). 11 1 22 Nietzschego analiza historii etyki nie jest rzecz jasna neutralna. Two Ways of avoiding Tragedy, ss. 18 i 19. A 3 Nietzsche jest jawnie stronniczy: jego celem jest wskrzeszenie z ruin Short History of Decay, ss. 4, 18 i 74. 87 WWW.FILOZOF.PL Studencki Serwis Filozoficzny pierwotnej, niepohamowanej pewnoÅ›ci siebie, która pozwalaÅ‚a zbywać krytykÄ™ jako nikczemny a wulgarny przejaw ressentiment. Do czytelników Antychrysta zwraca siÄ™ Nietzsche z nastÄ™pujÄ…cym pouczeniem: Trzeba siÄ™ wznieść ponad ludzkość - poprzez siÅ‚Ä™, wyniosÅ‚ość ducha, pogardÄ™..." - i oferuje im wÅ‚asnÄ… formuÅ‚Ä™ moralnoÅ›ci pozytywnej: Co jest dobrem? - wszystko co wzmaga poczucie siÅ‚y, pragnienie mocy, moc samÄ…. Co jest zÅ‚em? - wszystko co wynika ze sÅ‚aboÅ›ci. Co jest szczęściem? - uczucie, \e moc roÅ›nie - \e opór zostaÅ‚ zÅ‚amany" (The Anti-Christ, Harmonds-worth 1963, s. 114 i 115). 23 Joseph A. Schumpeter, Capitalism, Socialism and Democracy, Londyn 1976, ss. 129 i 130. 24 Por. Barrington Moore Jr., Injustice: The Social Basis of Obedience and Revolt, Londyn, 1979. 25 Axel Honeth, Moral Consciousness and Class Domination: Some Problems in the Anafysis of Hidden Morality, Praxis International, kwiecieÅ„ 1992.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkskarol.keep.pl
|