Podstrony
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wykonania ćwiczeń. Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego 126 Moduł 723[03].Z4 Praktyka zawodowa 1. Cele kształcenia W wyniku procesu kształcenia uczeń (słuchacz) powinien umieć: eksploatować różne maszyny rolnicze, wykonywać podstawowe zabiegi agrotechniczne, dobierać i zestawiać narzędzia i maszyny rolnicze do określonej technologii produkcji roślinnej, planować i wykonywać podstawowe zabiegi w wybranych technologiach produkcji roślinnej, stosować nowoczesne technologie naprawy sprzętu rolniczego, organizować stanowisko pracy do wykonywania badań diagnostycznych, naprawy i eksploatacji sprzętu rolniczego. 2. Wykaz jednostek modułowych Symbol Orientacyjna jednostki Nazwa jednostki modułowej liczba godzin modułowej na realizację 723[03].Z4.01 Wykonywanie prac polowych 120 723[03].Z4.02 Wykonywanie naprawy sprzętu rolniczego 120 Razem 240 3. Schemat układu jednostek modułowych 723[03].Z4 Praktyka zawodowa 723[03].Z4.01 723[03].Z4.02 Wykonywanie prac polowych Wykonywanie naprawy sprzętu rolniczego Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego 127 Jednostka modułowa 723[03].Z4.01 Wykonywanie prac polowych 1. Szczegółowe cele kształcenia W wyniku procesu kształcenia uczeń (słuchacz) powinien umieć: zagregatować narzędzia i maszyny do uprawy roli, dobrać parametry do wykonywania zabiegów uprawowych i doprawiających, wykonać zabiegi uprawowe roli, zagregatować maszyny do siewu i sadzenia, dobrać parametry i nastawy do wykonania siewu i sadzenia, wykonać zabiegi siewu i sadzenia, zagregatować opryskiwacze, wykonywać regulacje parametrów eksploatacyjnych, dobrać dawki środków do ochrony roślin, wykonać zabiegi ochrony roślin, obsłużyć maszyny i urządzenia do nawożenia mineralnego i organicznego, dobrać parametry pracy maszyn do nawożenia mineralnego i organicznego, wykonać zabiegi nawożenia mineralnego i organicznego, zagregatować maszyny i urządzenia do zbioru traw i zielonek, dobrać parametry pracy maszyn i urządzeń do zbioru traw i zielonek, wykonać zabiegi uprawy międzyrzędowej, zagregatować maszyny do zbioru roślin okopowych, dobrać parametry pracy maszyn do zbioru roślin okopowych, posłużyć się maszynami i urządzeniami do zbioru traw i zielonek, posłużyć się maszynami do zbioru zbóż, wykonać zbiór zbóż kombajnem, posłużyć się maszynami do zbioru okopowych, posłużyć się środkami transportu w gospodarstwie rolniczym, zastosować przepisy bhp podczas wykonywania prac polowych. 2. Materiał nauczania Regulacje parametrów maszyn i narzędzi do wykonania zabiegów uprawy roli. Obsługa narzędzi i maszyn do uprawy roli. Regulacje parametrów pracy siewników i sadzarek. Obsługa maszyn do siewu i sadzenia roślin. Regulacje parametrów pracy maszyn do nawożenia mineralnego i organicznego. Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego 128 Obsługa maszyn do nawożenia. Ustalanie dawki środka do ochrony roślin. Obsługa opryskiwaczy polowych. Obsługa narzędzi do pielęgnacji roślin. Regulacje parametrów pracy maszyn do zbioru traw i konserwacji zielonek. Wykonywanie zbioru traw i zielonek. Regulacje parametrów pracy kombajnu podczas zbioru zbóż. Regulacje i dobór parametrów maszyn i kombajnów do zbioru roślin okopowych. Obsługa maszyn do zbioru roślin okopowych. Stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higiena pracy podczas wykonywania prac polowych. 3. Wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki Program praktyki zawodowej powinien być realizowany w przedsiębiorstwach lub gospodarstwach stanowiących potencjalnie miejsce pracy absolwenta. Wskazane jest, aby uczniowie sami znalezli gospodarstwo, w którym mogą odbywać praktykę zawodową. Realizacja programu ma na celu zastosowanie i utrwalenie umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy. Podczas odbywania praktyki uczeń powinien zapoznać się z organizacją produkcji, wykonywać podstawowe zabiegi uprawowe oraz użytkować maszyny i narzędzia stosowane w produkcji roślinnej. W realizacji programu jednostki modułowej należy wykorzystać wiadomości i umiejętności nabyte przez uczniów w module 723[03].Z1 oraz 723[03].Z2. Przed rozpoczęciem praktyki należy zapoznać uczniów z harmonogramem i programem nauczania oraz sprawdzić znajomość przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska na określonym stanowisku. Osiągnięcie zaplanowanych celów umożliwi stosowanie instruktażu wstępnego, pokazu z objaśnieniem oraz ćwiczeń praktycznych Uczniowie powinni również brać udział w zajęciach szkoleniowych prowadzonych przez specjalistów dla pracowników przedsiębiorstwa. Program praktyki zawodowej należy traktować w sposób elastyczny. Ze względów organizacyjnych dopuszcza się pewne zmiany związane ze specyfiką gospodarstwa, w którym uczeń odbywa praktykę. W związku z tym szkoła powinna opracować program praktyki dostosowany do specyfiki zakładu lub gospodarstwa rolnego. Uczniowie zobowiązani są do prowadzenia dzienniczka praktyk, w którym zapisują wykonywane czynności oraz sprawozdanie z przebiegu praktyki. Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego 129 4. Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów powinno odbywać się systematycznie na podstawie ustalonych kryteriów. Kryteria oceniania powinny uwzględniać zakres oraz poziom opanowania przez uczniów wiadomości i umiejętności przewidzianych w szczegółowych celach kształcenia. Umiejętności praktyczne należy sprawdzać poprzez obserwację zachowania i czynności ucznia w czasie wykonywania zadań. Podczas obserwacji należy zwracać uwagę na: przestrzeganie dyscypliny, organizację pracy, samodzielność w wykonywaniu uprawy roli, siewu i sadzenia, ochrony
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkskarol.keep.pl
|