image Strona poczÂątkowa       image Ecma 262       image balladyna_2       image chili600       image Zenczak 2       image Hobbit       

Podstrony

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wykonania ćwiczeń.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
126
Moduł 723[03].Z4
Praktyka zawodowa
1. Cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń (słuchacz) powinien umieć:
 eksploatować różne maszyny rolnicze,
 wykonywać podstawowe zabiegi agrotechniczne,
 dobierać i zestawiać narzędzia i maszyny rolnicze do określonej
technologii produkcji roślinnej,
 planować i wykonywać podstawowe zabiegi w wybranych
technologiach produkcji roślinnej,
 stosować nowoczesne technologie naprawy sprzętu rolniczego,
 organizować stanowisko pracy do wykonywania badań
diagnostycznych, naprawy i eksploatacji sprzętu rolniczego.
2. Wykaz jednostek modułowych
Symbol Orientacyjna
jednostki Nazwa jednostki modułowej liczba godzin
modułowej na realizację
723[03].Z4.01 Wykonywanie prac polowych 120
723[03].Z4.02 Wykonywanie naprawy sprzętu rolniczego 120
Razem 240
3. Schemat układu jednostek modułowych
723[03].Z4
Praktyka zawodowa
723[03].Z4.01 723[03].Z4.02
Wykonywanie prac polowych Wykonywanie naprawy sprzętu
rolniczego
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
127
Jednostka modułowa 723[03].Z4.01
Wykonywanie prac polowych
1. Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń (słuchacz) powinien umieć:
 zagregatować narzędzia i maszyny do uprawy roli,
 dobrać parametry do wykonywania zabiegów uprawowych
i doprawiających,
 wykonać zabiegi uprawowe roli,
 zagregatować maszyny do siewu i sadzenia,
 dobrać parametry i nastawy do wykonania siewu i sadzenia,
 wykonać zabiegi siewu i sadzenia,
 zagregatować opryskiwacze, wykonywać regulacje parametrów
eksploatacyjnych,
 dobrać dawki środków do ochrony roślin,
 wykonać zabiegi ochrony roślin,
 obsłużyć maszyny i urządzenia do nawożenia mineralnego
i organicznego,
 dobrać parametry pracy maszyn do nawożenia mineralnego
i organicznego,
 wykonać zabiegi nawożenia mineralnego i organicznego,
 zagregatować maszyny i urządzenia do zbioru traw i zielonek,
 dobrać parametry pracy maszyn i urządzeń do zbioru traw
i zielonek,
 wykonać zabiegi uprawy międzyrzędowej,
 zagregatować maszyny do zbioru roślin okopowych,
 dobrać parametry pracy maszyn do zbioru roślin okopowych,
 posłużyć się maszynami i urządzeniami do zbioru traw i zielonek,
 posłużyć się maszynami do zbioru zbóż,
 wykonać zbiór zbóż kombajnem,
 posłużyć się maszynami do zbioru okopowych,
 posłużyć się środkami transportu w gospodarstwie rolniczym,
 zastosować przepisy bhp podczas wykonywania prac polowych.
2. Materiał nauczania
Regulacje parametrów maszyn i narzędzi do wykonania zabiegów
uprawy roli.
Obsługa narzędzi i maszyn do uprawy roli.
Regulacje parametrów pracy siewników i sadzarek.
Obsługa maszyn do siewu i sadzenia roślin.
Regulacje parametrów pracy maszyn do nawożenia mineralnego
i organicznego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
128
Obsługa maszyn do nawożenia.
Ustalanie dawki środka do ochrony roślin.
Obsługa opryskiwaczy polowych.
Obsługa narzędzi do pielęgnacji roślin.
Regulacje parametrów pracy maszyn do zbioru traw i konserwacji
zielonek.
Wykonywanie zbioru traw i zielonek.
Regulacje parametrów pracy kombajnu podczas zbioru zbóż.
Regulacje i dobór parametrów maszyn i kombajnów do zbioru roślin
okopowych.
Obsługa maszyn do zbioru roślin okopowych.
Stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higiena pracy podczas
wykonywania prac polowych.
3. Wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki
Program praktyki zawodowej powinien być realizowany
w przedsiębiorstwach lub gospodarstwach stanowiących potencjalnie
miejsce pracy absolwenta. Wskazane jest, aby uczniowie sami znalezli
gospodarstwo, w którym mogą odbywać praktykę zawodową. Realizacja
programu ma na celu zastosowanie i utrwalenie umiejętności
zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Podczas odbywania praktyki uczeń powinien zapoznać się
z organizacją produkcji, wykonywać podstawowe zabiegi uprawowe oraz
użytkować maszyny i narzędzia stosowane w produkcji roślinnej.
W realizacji programu jednostki modułowej należy wykorzystać
wiadomości i umiejętności nabyte przez uczniów w module 723[03].Z1
oraz 723[03].Z2.
Przed rozpoczęciem praktyki należy zapoznać uczniów
z harmonogramem i programem nauczania oraz sprawdzić znajomość
przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
oraz ochrony środowiska na określonym stanowisku.
Osiągnięcie zaplanowanych celów umożliwi stosowanie instruktażu
wstępnego, pokazu z objaśnieniem oraz ćwiczeń praktycznych
Uczniowie powinni również brać udział w zajęciach szkoleniowych
prowadzonych przez specjalistów dla pracowników przedsiębiorstwa.
Program praktyki zawodowej należy traktować w sposób
elastyczny. Ze względów organizacyjnych dopuszcza się pewne zmiany
związane ze specyfiką gospodarstwa, w którym uczeń odbywa praktykę.
W związku z tym szkoła powinna opracować program praktyki
dostosowany do specyfiki zakładu lub gospodarstwa rolnego.
Uczniowie zobowiązani są do prowadzenia dzienniczka praktyk,
w którym zapisują wykonywane czynności oraz sprawozdanie
z przebiegu praktyki.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
129
4. Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć
edukacyjnych ucznia
Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów powinno odbywać się
systematycznie na podstawie ustalonych kryteriów. Kryteria oceniania
powinny uwzględniać zakres oraz poziom opanowania przez uczniów
wiadomości i umiejętności przewidzianych w szczegółowych celach
kształcenia.
Umiejętności praktyczne należy sprawdzać poprzez obserwację
zachowania i czynności ucznia w czasie wykonywania zadań.
Podczas obserwacji należy zwracać uwagę na:
 przestrzeganie dyscypliny,
 organizację pracy,
 samodzielność w wykonywaniu uprawy roli, siewu i sadzenia, ochrony [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kskarol.keep.pl