Podstrony
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
w porz dku stworzenia i odkupienia. Najpierw chciejmy sobie u wiadomi wszystkie dary w porz dku stworzenia: nasze doczesne istnienie wraz z darem nie miertelno ci, dar ludzkiej wolno ci, nasz zdolno do przyjmowania i dawania mi ci, wszystkie nasze wi zi z lud mi w ci gu ca ej naszej historii ycia, nasze talenty osobiste i zdolno ci. Nast pnie przywo ajmy dary w porz dku odkupienia: dar Jezusa Chrystusa dar Syna Bo ego, który sta si dla nas Cz owiekiem; dar Mi ci Boga Ojca objawionej nam w Jego Synu; dar Ducha wi tego zes anego nam przez Ojca i Syna. Przywo ajmy tak e dar Maryi, Matki Jezusa, wspólnot Ko cio a t powszechn i t nam najbli sz , w której uczestniczymy na co dzie ; dar S owa Bo ego, którym mo emy si karmi na co dzie ; sakramentalne znaki szczególnie za Eucharysti i sakrament pojednania, i wreszcie wiadectwo wiary wielu naszych braci i sióstr. Kiedy Bóg daje nam jakikolwiek dar, to w ka dym z nich, cho by by najmniejszy, ukrywa si ca a Jego niesko czona Boska mi . W ka dym darze zawiera si tyle Jego mi ci, ile mo emy jej przyj , ud wign i wcieli w nasze ycie. Udzielanie si nam Boga okre la nie tylko Jego Boski plan, ale tak e wielko pragnie cz owieka. Bóg daje nam wszystko w Jezusie Chrystusie, daje nam ca swoj mi , ale my nie chcemy lub te nie jeste my w stanie jej przyj . A potem wej w siebie zach ca w. Ignacy. Aby móc sobie u wiadomi i móc przewidzie , jaka winna by nasza reakcja wobec Boga obdarowuj cego nas nieustannie swoimi darami, odwo ajmy si do do wiadczenia ludzkiej mi ci. Pytajmy si wi c, jak zachowuje si kochaj ca ona, kiedy m ofiarowuje jej jaki dar jako wyraz jego wielkiego serca? Jak reaguje dziecko, które otrzymuje od matki cenny podarek jako wyraz jej mi ci? Jak zachowuje si cz owiek, który w dowód oddania i yczliwo ci otrzymuje od swojego przyjaciela cenny i mi y dar? A potem wej w siebie samego rozwa aj c, com ja z wielk uszno ci i sprawiedliwo ci winien ze swej strony ofiarowa i da Jego Boskiemu Majestatowi ( D, 234). Je eli Bóg daje mi wszystko, to naturaln i spontaniczn reakcj mojego serca winno by ofiarowanie Mu równie wszystkiego: tego, kim jestem i tego, co posiadam. Nierzadko na ca nasz ludzk rzeczywisto patrzymy bardzo zewn trznie i powierzchownie, poniewa odbieramy j w kategoriach czysto ludzkich; jeste my nieraz zbytnio skoncentrowani na sobie i naszych ludzkich potrzebach. Nierzadko pozwalamy si era naszym l kom o siebie, swoich bliskich i ca nasz przysz . Codzienne wydarzenia yciowe, nawet te najpi kniejsze i najprzyjemniejsze, niewiele nam mówi , poniewa nie widzimy w nich dzia ania Bo ego, ale jedynie zbieg przypadków czy te owoc naszej ludzkiej zapobiegliwo ci. Gdyby my wszystko w naszym yciu odbierali jako dar samego Boga i w ka dym z tych darów dostrzegali Jego mi , wówczas ca a zdawa by si mog o szara i nieciekawa codzienno przekszta ci aby si niemal natychmiast w przygod szukania i odnajdywania Boga we wszystkich rzeczach. W ko cowej serdecznej rozmowie z Matk Naj wi tsz , z Jej Synem Jezusem oraz z Bogiem Ojcem pro my gor co o wielk duchow przenikliwo , dzi ki której b dziemy w stanie odczytywa wszystko, ca nasz ludzk rzeczywisto w wietle mi ci Boga do cz owieka. Pro my tak e o ducha wdzi czno ci, dzi ki któremu b dziemy coraz lepiej usposobieni, aby sam Stwórca i Pan udziela si nam i ogarnia nas ku swej mi ci i chwale, a tak e przysposabia nas ku tej drodze, na której b dziemy Mu mogli lepiej s (por. D, 15). 3. Bóg mieszka w stworzeniach Zwróci uwag na to, jak Bóg mieszka w stworzeniach: w ywio ach, daj c im istnienie; w ro linach, daj c im ycie i wzrost; w zwierz tach, daj c im czucie; w ludziach, darz c ich rozumieniem ( D, 235). w. Ignacy pos uguje si kluczem ewolucyjnym, aby ods oni nam wewn trzne dzia anie Boga w Jego stworzeniach; rozpoczyna bowiem wylicza stworzenia od materii nieo ywionej poprzez ro liny i zwierz ta a do cz owieka. Mieszkanie Boga w stworzeniach nie jest jakim statycznym przebywaniem, ale jest ono dzia aj energi , jest ród em wszelkich przejawów ycia i rozwoju. Sam Bóg daje ycie i rozwój wszystkiemu, co porusza si na ziemi. Od rozwa o Bogu mieszkaj cym w stworzeniach w. Ignacy ka e nam nast pnie przej do osobistej refleksji, w jaki sposób Bóg mieszka i pracuje w ka dym z nas osobi cie: I we mnie tak e Bóg mieszka, daj c mi by , , czu i darz c mi rozumem. A nadto uczyni mi wi tyni swoj , bom stworzony jest na podobie stwo i obraz Jego Boskiego Majestatu ( D, 235). Przejawem Bo ego zamieszkania w nas jest najpierw samo istnienie, a nast pnie wszystkie funkcje yciowe na wszystkich p aszczyznach: biologicznej, psychicznej, intelektualnej, duchowej. Bóg mieszka jednak w cz owieku pe niej i g biej ni w innych stworzeniach. Tylko cz owiek posiada bowiem zdolno przyjmowania mi ci Boga w sposób wolny i wiadomy. To w nie dzi ki tej zdolno ci staje si Jego szczególnym mieszkaniem wi tyni . I znów wej w siebie w podobny sposób, jak si to rzek o w punkcie pierwszym, albo w inny jaki sposób, je li uznam go za lepszy ( D, 235). w. Ignacy zach caj c nas do wyci gania konsekwencji z tajemnicy zamieszkiwania Boga w nas samych, zwraca nam uwag na potrzeb wielkiej wolno ci i spontaniczno ci duchowej, dzi ki którym rozwa ana tajemnica dotknie nie tylko naszego umys u, ale przede wszystkim naszego serca. 4. Bóg dzia a i pracuje dla mnie we wszystkich stworzeniach Aby jeszcze pe niej przybli nam mi osn obecno Boga, w. Ignacy ka e nam rozwa , jak Bóg dzia a i pracuje dla mnie we wszystkich rzeczach stworzonych na obliczu ziemi. Znaczy to, e post puje tak, jak kto pracuj cy. I tak w niebiosach, w ywio ach, w ro linach, owocach, trzodach itd., daj c wszystkiemu istnienie, zachowuj c, darz c wzrostem i czuciem itd. ( D, 236) Kiedy Ignacy u ywa s owa pracowa na okre lenie Boskiej mi ci, pragnie nam powiedzie : Bóg kocha nas w pocie oblicza swego i spodoba o si Mu, aby cena Jego mi ci do nas by a wysoka (W. Lambert). Dla pe niejszego zrozumienia pracy i trudu Boga dla cz owieka Autorzy natchnieni nadaj Mu imiona zwi zane z ró nymi zawodami wykonywanymi w czasach biblijnych. I tak Bóg Jahwe nazywany jest Pasterzem, Gospodarzem, Wojownikiem, Budowniczym, Garncarzem, Królem, W adc . Biblia pos uguje si niemal ka ludzk prac , aby przybli nam prac Boga dla cz owieka. Nie tylko mudna m ska praca, ale tak e kobiecy ból i trud rodzenia nowego ycia, staj si doskona ym obrazem dla ukazania trudzenia si Boga dla cz owieka. Bóg rodzi nas w Jezusie Chrystusie do nowego ycia w cierpieniu i bólu, podobnie jak czyni to kobieta wydaj c na wiat nowego cz owieka. Praca cz owieka ród o narodzin i stworzenia jest kontynuacj oraz odwzorowaniem Boskiej pracy w normalnej cz owieczej kondycji (W. Lambert). A potem wej w siebie. Celem kontemplacji Jezusa pracuj cego i trudz cego si dla nas a
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkskarol.keep.pl
|