Podstrony
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
31 Zasady wychowania §ð Pobudka miÄ™dzy 5 a godzinÄ… §ð MyÅ‚y siÄ™ na dziedziÅ„cu przy studni do poÅ‚owy ciaÅ‚a §ð Przez godzinÄ™ nauka moralna z Pestalozzim §ð Od 8 12 lekcjÄ™, trwaÅ‚y godzinÄ™, przerwy 5 7 minut §ð 12 14 obiad, czas na zabawÄ™, gry §ð 14 20 zajÄ™cia, z przerwÄ… na podwieczorek §ð Kolacja, spacer i nauka moralna §ð ZwracaÅ‚ uwagÄ™, aby nie przemÄ™czyć dzieci naukÄ™ §ð ZcisÅ‚e przedmioty rano, inne po poÅ‚udniu §ð W Å›rody i soboty ustne popoÅ‚udnia wycieczki krajoznawcze §ð JÄ™zykiem wykÅ‚adowym byÅ‚ niemiecki i francuski §ð Duża swoboda ruchów podczas zajęć Główne idee pedagogiczne Pestalozziego: §ð Wychowanie to wyzwalanie warstw niższych od zależnoÅ›ci możnych, od wpojonego im przekonania, że sÄ… sÅ‚abi i nieudolni umysÅ‚owo §ð Harmonijny rozwój siÅ‚ fizycznych i intelektualnych §ð Idea organicznego rozwoju czÅ‚owiek jak roÅ›lina, stan wegetacji i wzrostu §ð O rozwoju dziecka decydujÄ… trzy siÅ‚y " siÅ‚a intelektualna (gÅ‚owa) " siÅ‚a fizyczna (rÄ™ka) " siÅ‚a moralna (serce) §ð należy równoczeÅ›nie rozwijać te siÅ‚y, inaczej jedność natury ludzkiej rozerwie siÄ™ i czÅ‚owiek nie bÄ™dzie zdolny do normalnego życia §ð głównym celem nauczania jest podawanie wiedzy, ale ważniejsze jest ksztaÅ‚cenie i rozwijanie funkcji psychicznych §ð staÅ‚ siÄ™ twórcÄ… teorii formalnego nauczania Dydaktyka Pestalozziego: §ð rozwijanie spostrzegawczoÅ›ci, zapoznawanie z przedmiotami i zjawiskami §ð opracowaÅ‚ kierowanie procesem formowania w dzieciach wÅ‚aÅ›ciwych pojęć i wyobrażeÅ„ §ð uczniowie powinni szczegółowo i ogólnie wyróżnić cechy danej rzeczy §ð staraÅ‚ siÄ™ wprowadzić analizÄ™ i syntezÄ™ do procesu nauczania §ð Nauczyciel powinien: " Nauczać widzieć przedmiot jako jedność " Zaznajomić dzieci z ksztaÅ‚tem " Zapoznać je z caÅ‚ym zakresem wyrażasz poznanych już przedmiotów §ð Nauczanie poczÄ…tkowe powinny być tak zorganizowane, aby od elementu do elementu uczeÅ„ poznaÅ‚ caÅ‚ość §ð DążyÅ‚ do nadania nauczania ksztaÅ‚cÄ…cego charakteru, aktywizujÄ…cego ucznia §ð Nauczanie dostosowane do siÅ‚ i możliwoÅ›ci dziecka §ð PrzestrzegaÅ‚ przed przeciążeniem praca, co może wywoÅ‚ać wstrÄ™t Program nauczania: §ð Poznanie liczby, ksztaÅ‚tu i sÅ‚owa §ð Nauka jÄ™zyka geometrii, rachunków i rysunków §ð Nauka mówienia, aby dziecko wyrażaÅ‚o siÄ™ z rozmysÅ‚em 32 §ð Praca wytwórcza i zajÄ™cia praktyczne §ð Nauka na kwadracie 4) Ogródki dzieciÄ™ce F.W Fróebla " 1792- 1852 urodzony w Oberweisbach w Turyngii " Wczesna utrata matki surowość i oschÅ‚ość stosunków rodzinnych " Wczesna praca w sÅ‚użbie leÅ›nej " Studia na wydziale filozoficznym w Jenie " Nauczyciel, zwolennik Pestalozziego " PracowaÅ‚ nad metodami nauczania przedszkolnego " KÅ‚adÅ‚ nacisk na naukÄ™ matematyki, przyrody, chemii, fizyki, geografii oraz zajęć praktycznych " ZakÅ‚ad w Keilhau ,,Wychowanie czÅ‚owieka " PodstawÄ… jest ksztaÅ‚cenie umysÅ‚u i charakteru dziecka " Ważne sÄ… wrodzone i naturalne skÅ‚onnoÅ›ci jak i tryb życia w okresie dzieciÅ„stwa " Zabawa- istotny czynnik pedagogiczny " ZakÅ‚ad w Blankenburgu ZakÅ‚ad dla Rozwijania ZamiÅ‚owaÅ„ Dzieci i MÅ‚odzieży do Pracy " Grupa dzieci w wieku przedszkolnym, zespół eksperymentalny " Teoria roli zabawki dar dla dziecka " Kursy ,,przewodniczki zabaw " WydawaÅ‚ tygodnik pedagogiczny ,,Sonntagsblatt , wygÅ‚aszaÅ‚ odczyty " ZachÄ™caÅ‚ do zakÅ‚adania stowarzyszeÅ„ wychowawczych dla nauczycieli i rodziców " Projekt wzorowego zakÅ‚adu ,,ogródek dzieciÄ™cy " Najlepsza forma wychowania, niezależne od pochodzenia " Ogromna rola wychowania domowego " Zakaz otwierania ogródków dzieciÄ™cych (rzÄ…d pruski wydaÅ‚ zakaz pod pretekstem, że te szerzÄ… idde socjalistyczne i ateistyczne) Przedszkolna pedagogika Froebla: " Należy stosować inne metody niż wobec dzieci starszych " Zbiorowe zabawy i gry " Dzieci w wieku przedszkolnym cechuje duża witalność, co znajduje ujÅ›cie w zabawach " Zabawy dowolne samodzielność, sÄ… twórcze, wyraz inwencji dziecka " Wiek przedszkolny dzieliÅ‚ na trzy okresy: §ð PiÅ‚ka §ð Kula, walec, szeÅ›cian §ð Klocki " Duży nacisk na zajÄ™cia praktyczne klejenie, lepienie, wyszywanie " Wychowanie estetyczne wzornictwo, Å›piew, rysunek " Zabawy ruchów, zauważyÅ‚ skÅ‚onność dzieci do naÅ›ladownictwa " Obcowanie z przyrodÄ… " Program przeÅ‚adowany materiaÅ‚em nauczajÄ…cym 5) Upadek szkolnictwa w czasach saskich " Okres najwiÄ™kszego upadku wszystkich dziedzin życia " Powszechna nÄ™dza warstw niższych 33 " Przeznaczone szkoÅ‚y dla synów szlacheckich, prowadzone przez jezuitów, pijarów lub kolonie akademickie " WyksztaÅ‚cenie filozoficzne, blisko 6 lat, nauczanie Å‚aciny, wkuwanie reguÅ‚ gramatycznych, słówek, zwrotów " Jezuici wprowadzali do Å‚aciny tzw. makaronizmy, czyli szerzyli zÅ‚y styl i gust " PrzestarzaÅ‚e metody pamiÄ™ciowe, dÅ‚ugoletnie opanowywanie jednego przedmiotu " ChÅ‚opcy czÄ™sto opuszczali szkoÅ‚Ä™ przed klasÄ… retoryki " Wysoki poziom analfabetów " Program szkolnictwa niezmienny od XVI w, do I poÅ‚. XVIII w. " Nieużyteczność podawanej wiedzy w codziennym życiu " Odwracanie uwagi mÅ‚odzieży od wszelkich aktualnych spraw politycznych " Nauka retoryki jako wprowadzenie do zagadnieÅ„ aktualnego życia " Retoryka ograniczona do wygÅ‚aszania mów pochwalnych, sÅ‚awiÄ…cych zasÅ‚ugi rodów magnackich
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkskarol.keep.pl
|