image Strona poczÂątkowa       image Ecma 262       image balladyna_2       image chili600       image Zenczak 2       image Hobbit       

Podstrony

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

31
Zasady wychowania
§ð Pobudka miÄ™dzy 5 a godzinÄ…
§ð MyÅ‚y siÄ™ na dziedziÅ„cu przy studni do poÅ‚owy ciaÅ‚a
§ð Przez godzinÄ™ nauka moralna z Pestalozzim
§ð Od 8  12 lekcjÄ™, trwaÅ‚y godzinÄ™, przerwy 5  7 minut
§ð 12  14 obiad, czas na zabawÄ™, gry
§ð 14  20 zajÄ™cia, z przerwÄ… na podwieczorek
§ð Kolacja, spacer i nauka moralna
§ð ZwracaÅ‚ uwagÄ™, aby nie przemÄ™czyć dzieci naukÄ™
§ð ZcisÅ‚e przedmioty rano, inne po poÅ‚udniu
§ð W Å›rody i soboty ustne popoÅ‚udnia  wycieczki krajoznawcze
§ð JÄ™zykiem wykÅ‚adowym byÅ‚ niemiecki i francuski
§ð Duża swoboda ruchów podczas zajęć
Główne idee pedagogiczne Pestalozziego:
§ð Wychowanie to wyzwalanie warstw niższych od zależnoÅ›ci możnych, od wpojonego im
przekonania, że są słabi i nieudolni umysłowo
§ð Harmonijny rozwój siÅ‚ fizycznych i intelektualnych
§ð Idea organicznego rozwoju  czÅ‚owiek jak roÅ›lina, stan wegetacji i wzrostu
§ð O rozwoju dziecka decydujÄ… trzy siÅ‚y
" siła intelektualna (głowa)
" siła fizyczna (ręka)
" siła moralna (serce)
§ð należy równoczeÅ›nie rozwijać te siÅ‚y, inaczej jedność natury ludzkiej rozerwie siÄ™ i czÅ‚owiek
nie będzie zdolny do normalnego życia
§ð głównym celem nauczania jest podawanie wiedzy, ale ważniejsze jest ksztaÅ‚cenie i rozwijanie
funkcji psychicznych
§ð staÅ‚ siÄ™ twórcÄ… teorii formalnego nauczania
Dydaktyka Pestalozziego:
§ð rozwijanie spostrzegawczoÅ›ci, zapoznawanie z przedmiotami i zjawiskami
§ð opracowaÅ‚ kierowanie procesem formowania w dzieciach wÅ‚aÅ›ciwych pojęć i wyobrażeÅ„
§ð uczniowie powinni szczegółowo i ogólnie wyróżnić cechy danej rzeczy
§ð staraÅ‚ siÄ™ wprowadzić analizÄ™ i syntezÄ™ do procesu nauczania
§ð Nauczyciel powinien:
" Nauczać widzieć przedmiot jako jedność
" Zaznajomić dzieci z kształtem
" Zapoznać je z całym zakresem wyrażasz poznanych już przedmiotów
§ð Nauczanie poczÄ…tkowe powinny być tak zorganizowane, aby od elementu do elementu uczeÅ„
poznał całość
§ð DążyÅ‚ do nadania nauczania ksztaÅ‚cÄ…cego charakteru, aktywizujÄ…cego ucznia
§ð Nauczanie dostosowane do siÅ‚ i możliwoÅ›ci dziecka
§ð PrzestrzegaÅ‚ przed przeciążeniem praca, co może wywoÅ‚ać wstrÄ™t
Program nauczania:
§ð Poznanie liczby, ksztaÅ‚tu i sÅ‚owa
§ð Nauka jÄ™zyka geometrii, rachunków i rysunków
§ð Nauka mówienia, aby dziecko wyrażaÅ‚o siÄ™ z rozmysÅ‚em
32
§ð Praca wytwórcza i zajÄ™cia praktyczne
§ð Nauka na kwadracie
4) Ogródki dziecięce F.W Fróebla
" 1792- 1852 urodzony w Oberweisbach w Turyngii
" Wczesna utrata matki  surowość i oschłość stosunków rodzinnych
" Wczesna praca w służbie leśnej
" Studia na wydziale filozoficznym w Jenie
" Nauczyciel, zwolennik Pestalozziego
" Pracował nad metodami nauczania przedszkolnego
" Kładł nacisk na naukę matematyki, przyrody, chemii, fizyki, geografii oraz zajęć
praktycznych
" Zakład w Keilhau
,,Wychowanie człowieka 
" Podstawą jest kształcenie umysłu i charakteru dziecka
" Ważne są wrodzone i naturalne skłonności jak i tryb życia w okresie dzieciństwa
" Zabawa- istotny czynnik pedagogiczny
" Zakład w Blankenburgu  Zakład dla Rozwijania Zamiłowań Dzieci i Młodzieży do Pracy
" Grupa dzieci w wieku przedszkolnym, zespół eksperymentalny
" Teoria roli zabawki  dar dla dziecka
" Kursy ,,przewodniczki zabaw 
" Wydawał tygodnik pedagogiczny ,,Sonntagsblatt  , wygłaszał odczyty
" Zachęcał do zakładania stowarzyszeń wychowawczych dla nauczycieli i rodziców
" Projekt wzorowego zakładu ,,ogródek dziecięcy  
" Najlepsza forma wychowania, niezależne od pochodzenia
" Ogromna rola wychowania domowego
" Zakaz otwierania ogródków dziecięcych (rząd pruski wydał zakaz pod pretekstem, że te
szerzÄ… idde socjalistyczne i ateistyczne)
Przedszkolna pedagogika Froebla:
" Należy stosować inne metody niż wobec dzieci starszych
" Zbiorowe zabawy i gry
" Dzieci w wieku przedszkolnym cechuje duża witalność, co znajduje ujście w zabawach
" Zabawy dowolne samodzielność, są twórcze, wyraz inwencji dziecka
" Wiek przedszkolny dzielił na trzy okresy:
§ð PiÅ‚ka
§ð Kula, walec, szeÅ›cian
§ð Klocki
" Duży nacisk na zajęcia praktyczne  klejenie, lepienie, wyszywanie
" Wychowanie estetyczne  wzornictwo, śpiew, rysunek
" Zabawy ruchów, zauważył skłonność dzieci do naśladownictwa
" Obcowanie z przyrodÄ…
" Program przeładowany materiałem nauczającym
5) Upadek szkolnictwa w czasach saskich
" Okres największego upadku wszystkich dziedzin życia
" Powszechna nędza warstw niższych
33
" Przeznaczone szkoły dla synów szlacheckich, prowadzone przez jezuitów, pijarów lub kolonie
akademickie
" Wykształcenie filozoficzne, blisko 6 lat, nauczanie łaciny, wkuwanie reguł gramatycznych,
słówek, zwrotów
" Jezuici wprowadzali do łaciny tzw. makaronizmy, czyli szerzyli zły styl i gust
" Przestarzałe metody pamięciowe, długoletnie opanowywanie jednego przedmiotu
" Chłopcy często opuszczali szkołę przed klasą retoryki
" Wysoki poziom analfabetów
" Program szkolnictwa niezmienny od XVI w, do I poł. XVIII w.
" Nieużyteczność podawanej wiedzy w codziennym życiu
" Odwracanie uwagi młodzieży od wszelkich aktualnych spraw politycznych
" Nauka retoryki jako wprowadzenie do zagadnień aktualnego życia
" Retoryka ograniczona do wygłaszania mów pochwalnych, sławiących zasługi rodów
magnackich [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kskarol.keep.pl