Podstrony
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
pracowników o odpowiednich kwalifikacjach oraz tworzenie warunków stymulujących efektywne zachowania zatrudnionego perso- nelu zgodnie z nadrzędnym celem organizacji. Cechy wyróżniające koncepcję zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL): - traktowanie ludzi jako cennego zasobu organizacji, który należy rozwijać, - strategiczna orientacja, wyrażająca się w integracji ZZL z misją i strategią organizacji, - kształtowanie kultury organizacji (podłoże rozwiązywania problemów wewnętrznych), - rozwijanie partycypacji pracowników w funkcjonowaniu organizacji, - decentralizacja decyzji personalnych poprzez przekazywanie większych uprawnień menedżerom liniowym, - indywidualizacja stosunków pracy. Podstawowe wymiary ZZL: a) funkcjonalny - obejmuje ciąg czynności niezbędnych do realizacji celów organizacji; b) instytucjonalny - odnosi się do podmiotów uprawnionych do podejmowania decyzji personalnych oraz wzajemnych powiązań między nimi (kierownicy liniowi, naczelne kierownictwo, komórki ZZL); c) instrumentalny - dotyczy narządzi i technik wykorzystywanych do realizacji grup i pojedynczych czynności wyodrębnionych w ramach ZZL. Wymiary czasowe ZZL: a) operacyjny - efektywne prowadzenie spraw bieżących związanych z planowaniem zatrudnienia, rekrutacją i derekrutacją perso- nelu, kierowaniem pracą zespołów, ocenianiem, wynagradzaniem i szkoleniem pracowników oraz sterowaniem produktywnością i kosztami pracy; b) strategiczny - antycypowanie przyszłego wizerunku zasobów ludzkich i tworzeniu programów służących osiąganiu tego wizerun- ku zgodnie z misją i strategią firmy; kreowanie potencjału niezbędnego do efektywnej realizacji strategii całej firmy i uczestnictwo pracowników w jej funkcjonowaniu. Koncepcje (szkoły) zarządzania zasobami ludzkimi: a) model Michigan - wyróżnia się następujące funkcje ZZL: dobór pracowników, ocenianie efektów ich pracy, nagradzanie pra- cowników oraz rozwój pracowników; funkcje te zostają wzajemnie powiązane w jeden zintegrowany proces; b) model harvardzki - wyróżnia cztery obszary ZZL: partycypacja pracowników, ruchliwość pracownicza (przyjmowanie, prze- mieszczanie, zwalnianie), system nagradzania (bodzce, płace, udziały) oraz organizacja pracy (strukturyzacja pracy); zadaniem ZZL jest koordynacja wymienionych obszarów oraz ich integracja ze strategią organizacji; możliwe są trzy warianty realizacyjne: - biurokracja: pracownik jest traktowany jak podwładny, partycypacja sprowadza się do drogi służbowej, przemieszczenia na- stępują w ramach komórek funkcjonalnych, wynagradzanie odbywa się na podstawie wymogów stanowiska pracy, organiza- cja polega na wysokim stopniu podziału pracy i jej koordynacji poprzez hierarchię; - rynek: pracownik traktowany jak pracobiorca, partycypacja w ramach umowy o pracę, przemieszczenia wg potrzeb organiza- cji, podstawą wynagradzania są wyniki pracy, cechą organizacji są zlecenia konkretnych zadań dla jednostek lub grup; 14 więcej opracowań, notatek i konspektów w internecie: www.econom.pl więcej opracowań, notatek i konspektów w internecie: www.econom.pl - klan - pracownik traktowany jak członek organizacji, partycypacja następuje poprzez udział w grupach projektowych, nara- dach, czy kółkach jakości, realizowana jest polityka długotrwałego i stabilnego zatrudnienia (pracownicy przemieszczani są poziomo i pionowo), przy wynagradzaniu uwzględnia się staż pracy oraz kompetencje (stosuje się udział w zysku firmy), pod- stawowym elementem organizacji są samotestujące się grupy oraz scalanie pracy. c) model japoński - długookresowe planowanie zasobów ludzkich (wkomponowane w ogólne planowanie przedsiębiorstwa), - rekrutowanie absolwentów szkół na podstawie kryteriów dużej kultury organizacyjnej, - aktywny, wewnątrzzakładowy rozwój personelu, - wysoka aktywność personelu, integracja zadań, grupowe formy organizacji pracy, - wynagradzanie i awansowanie wg zasady starszeństwa (stażu) i efektów dotychczasowej pracy, - rozważna ruchliwość wewnętrzna organizacji oraz powiązanych z nią innych firm, - rozwinięty system stałego doskonalenia procesu pracy, - rozwinięty system świadczeń socjalnych, - dominująca rola menedżera liniowego w spełnianiu zadań personalnych i usługowa rola komórki personalnej, - szeroko stosowana zasada zatrudnienia dożywotniego pracowników uznawanych za trzon załogi, - zorientowane na kompromis związki zawodowe. 2. Motywowanie Motywowanie - jedna z podstawowych funkcji zarządzania (kierowania); polega na takim oddziaływaniu na motywacje pracowników, aby sprzyjały one realizacji celów przedsiębiorstwa. Motywacja - stan napięcia (siła), która wywołuje, kierunkuje i podtrzymuje zachowania ludzi; podstawą motywacji są niezaspokojone potrzeby. Potrzeba - wewnętrzny stan powodujący, że pewne rezultaty działania ludzkiego są pożądane i atrakcyjne; niezaspokojenie potrzeby (szczególnie przy istnieniu wyrazniej bariery na drodze ich realizacji) powoduje stan frustracji. Teoria motywacji Vrooma: 1) pobudzona potrzeba, 2) odczucie, że wydatkowany wysiłek doprowadzi do osiągnięcia celu,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkskarol.keep.pl
|