Podstrony
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
dla poetyckich dzieł przypisywanym dwóm izraelskim królom: Dawidowi i Salomonowi. Hiob radzi: Zapytaj ziemi - a cię pouczy" (Hi 12,8). Postępując zgodnie z tą maksymą, opisuje szczegółowo obyczaje ssaków, drogi ptaków, znaki na niebie, deszcze i powodzie. Wypowiada się również na temat różnych gatunków drzew rosnących nad strumieniami, od papirusów porastających bagna po cierniste krzewy na pustyni, co czyni go największym przyrodnikiem" Starego Testamentu. 400. Obserwator nieba. W Księdze Hioba jest mowa także o Niedzwiedzicy, Orionie, Plejadach i Strefach Południa" (por. Hi 9,9). Autor dostrzegał, że gwiazdy nie pojawiają się na niebie w sposób przypadkowy, lecz tworzą stałe układy (dzisiaj nazywamy je kons- telacjami). Ludzie starożytni widzieli w każdej z konstelacji obraz jakiegoś zwierzęcia albo postaci mitologicznej, zazwyczaj również utożsamianej ze zwierzęciem. 401. Poezja króla Dawida. Dawid był nie tylko wielkim wojownikiem, lecz również muzykiem i poetą. Grał na lirze - ośmiostrunnym instrumencie podobnym do harfy. Przypisuje się mu autorstwo większości zebranych w Starym Testamencie psalmów. 402. Najkrótszy z psalmów (Ps 117) składa się zaledwie z dwóch wersetów, a znajdujący kawałek dalej Psalm 119 stanowi nie tylko najdłuższy psalm, ale także najdłuższy rozdział" w całym Piśmie Zwiętym. Co więcej, jest dłuższy od kilku ksiąg biblijnych, takich jak: Księga Abdiasza, List do Filemona czy List Judy. 403. Zpiewnik Psalmów? Wydaje się, że biblijny zbiór psalmów wywodzi się najprawdopodobniej z jakiegoś śpiewnika używanego w kulcie świątynnym w Jerozolimie. W wielu miejscach Księgi Psalmów znajdujemy słowa takie jak sela", maskim" i miktam", służyły one jako wskazówki dla osoby recytującej bądz śpiewającej psalm w czasie nabożeństwa. 404. Księga Psalmów składa się właściwie z pięciu odrębnych ksiąg pieśni i utworów poetyckich. Pierwsza księga obejmuje psalmy 1-41, księga druga: 42-72; księga trzecia: 73-89; czwarta: 90-106; a w księdze piątej znajdują się psalmy 107-150. 405. Akrostych". Niektóre psalmy są napisane w formie akrostychu". Należy do nich psalm 119 - czyli najdłuższy z biblijnych psalmów - w którym poszczególne strofy są rozpoczęte od kolejnych liter hebrajskiego alfabetu. Podobnie jest w psalmie 112, w którym ta sama reguła została zastosowana do poszczególnych wersetów. 406. Określenie psalmy przebłagalne" odnosi się do siedmiu utworów, w których wyrażono szczególnie głęboki żal za popełnione grzechy. Zalicza się do nich psalmy: 7,32,38,51,102,130 oraz 143. Autorstwo pięciu z nich przypisuje się królowi Dawidowi. Szczególne znaczenie ma psalm 51, który, według Biblii, został wygłoszony przez Dawida, gdy prorok Natan wytknął mu grzech z Batszeba (por. Ps 51,2). 407. Psalmy mesjańskie" to starotestamentalne pieśni, które zapowiadają życie, działalność, a nawet śmierć przyszłego Mesjasza. Sam Pan Jezus i autorzy ksiąg Nowego Testamentu przywoływali te psalmy jako odnoszące się do Niego. Do psalmów mesjańskich zalicza się psalmy: 22, 40,41,45, 69, 72, 89 oraz 118. 408. Psalmy liturgiczne" uważa się za pieśni, które żydowscy pielgrzymi śpiewali, podróżując na święta do Jerozolimy z okolicznych palestyńskich miejscowości. Do tej grupy zaliczamy np. psalmy: 15; 24; 134. Pieśni te opowiadają, jak pielgrzymi wznoszą oczy ku wzgórzom, widzą mury Jerozolimy i oglądają licznych pielgrzymów gromadzących się razem z okazji święta. Kończą się okrzykami radości, kiedy podróżujący docierają wreszcie do bram świątyni i po chwili oczekiwania mogą wejść do jej wnętrza. 409. Napomnienia mądrości" to nazwa pierwszych dziesięciu rozdziałów Księgi Przysłów. Ich autorstwo przypisuje się Salomonowi. Stwierdza on w Księdze Przysłów (8, 22), że mądrość jest pierwszym ze wszystkich stworzeń. Co ciekawe, Salomon zawsze odnosi się do mądrości jako do istoty osobowej: mądrość... nawołuje". 410. Pieśń nad Pieśniami, zwana też Kantykiem Salomona, jest zbiorem miłosnych poematów wypowiadanych do siebie nawzajem przez kobietę i mężczyznę. Niektóre przedstawione w niej obrazy są tak śmiałe, że żydowskim chłopcom nie pozwalano czytać tej księgi, dopóki nie osiągnęli dorosłości. Wielu ludzi kwestionowało zasadność umieszczenia tej księgi w Piśmie Zwiętym, ale starożytni przywódcy żydowscy uznali, że ma ona charakter alegoryczny: mężczyzna starający się o kobietę ma stanowić obraz Boga upominającego się o grzeszny Izrael. W średniowieczu autorzy chrześcijańscy zasugerowali, że księga ta opowiada o związku Chrystusa z Kościołem. 411. Turn, turn, turn" - to tytuł wielkiego hitu zespołu The Byrds, do którego muzykę skomponował Pete Seeger. Jego słowa były w latach 60. najpopularniejszym cytatem biblijnym, wywodzą się bowiem z Księgi Koheleta (por. Koh 3,1-8). Słowa te bardzo lubił prezydent Kennedy - odczytano je zresztą na jego pogrzebie. 15 Wołanie proroków 412. Prorocy i kapłani byli w Izraelu postaciami o wielkim znaczeniu. Ich liczba nie ograniczała się jedynie do tych, o których opowiadają księgi biblijne zatytułowane od ich imienia. Rolą tych pobożnych mężów było mówienie w imieniu Boga i przekazywanie ludowi Bożego przesłania. Byli prorokami Jahwe tak długo, jak wypełniali otrzymane od Niego polecenia. 413. Mojżesz, sam będąc prorokiem, zapowiedział, że w kolejnych pokoleniach Bóg wzbudzi Izraelowi proroków, podobnych do niego. I tak się stało. Prorocy przez cały okres dziejów Izraela towarzyszyli sędziom, królom i kapłanom jako ich przewodnicy lub doradcy. W odróżnieniu jednak od królów i kapłanów misja proroków nie opierała się na pochodzeniu. To Bóg wybierał indywidualnie każdego z nich. 414. Prorok Natan pełnił misję prorocką za czasów Dawida i Salomona. To właśnie on wykazał Dawidowi jego grzech z Batszeba, a także przez jego usta Bóg przekazał proroctwo o Mesjaszu, który miał pochodzić z rodu Dawida. 415. Prorok Eliasz dokonał wielu spektakularnych dzieł, ponieważ ufał Bogu w sposób absolutny. Pewnego razu król Achab nakazał, by wszyscy prorocy czcili Baala jako swego boga. Eliasz przekazał mu, że z woli Jahwe odtąd nie spadnie ani kropla deszczu. Po trzech latach suszy, kiedy Izrael umierał z głodu, Eliasz wziął udział w konfrontacji z prorokami Baala. Konfrontacja miała rozstrzygnąć, które bóstwo wysłucha modlitw swoich czcicieli - Jahwe czy Baal. Gdy, dzięki modlitwom Eliasza, oblany wodą ołtarz zapłonął ogniem, lud Izraela nawrócił się do Boga (por. 1 Kri 18,1-40). 416. Henoch i Eliasz. Te dwie postaci biblijne łączy tajemniczy sposób odejścia ze świata ziemskiego. Eliasz został zabrany do nieba w ognistym rydwanie, wyznaczywszy uprzednio na swojego następcę Elizeusza, który był jego sługą (por. 2Krl 2,1-13). Henoch był czło-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkskarol.keep.pl
|